مزایای استفاده از واکس خودرو

واکس ماشین

همه افرد تمایل دارند که رنگ و براقیت بدنه خودرو را تا حد امکان مانند رنگ و براقیت کمپانی حفظ کنند. سوال متدوالی که اغلب با آن مواجه می شویم این است که آیا استفاده از واکس خودرو برای حفظ درخشش و براقیت و رنگ بدنه ماشین مناسب است؟ به عقیده بسیاری از کارشناسان خودرو بهترین روش برای حفظ رنگ بدنه خودرو  استفاده از واکس خودرو می باشد.

 

مزایای استفاده از واکس ماشین

استفاده از واکس خودرو روی بدنه ماشین چند مزیت دارد، یکی از این مزایا حفاظت از رنگ بدنه خودرو در برابر اشعه UV خورشید می باشد. اشعه UV به واسطه اکسیداسیون رنگ بدنه خودرو موجب از بین رفتن و کم رنگ تر شدن رنگ خودرو می گردد. اکسیداسیون فرآیندی است که در آن از دو ماده ایی که در مجاورت یکدیگر قرار دارند، یک ماده الکترون آزاد می کند و ماده بعدی آن الکترون را جذب می کند. در مورد رنگ خودرو باید گفت که مولکول های اکسیژن تحت تاثیر اشعه UV فعال شده و با رنگ خودرو که در مجاورتشان قرار دارد، وارد واکنش شده و باعث از بین رفتن رنگ خودرو می شوند.

واکس ماشین

علاوه بر جلوگیری از کدر شدن رنگ بدنه خودرو، استفاده از واکس خودرو مانع از زنگ زدگی بدنه می شود. واکس ها شیار ها و سوراخ های ریز میکروسکوپی در بدنه خودرو ها را پر کرده و از نفوذ هوا به داخل آنها ممانعت می کنند. با وجود اینکه این سوراخ ها و شیار ها با چشم دیده نمی شوند اما همواره در بدنه تمامی خودرو ها وجود داشته و به آهستگی در طولانی مدت باعث ایجاد خوردگی در بدنه خودرو می شوند. مزیت بعدی استفاده از واکس خودرو، تسهیل در نظافت ماشین می باشد، زیرا مانع از نفوذ آلودگی ها به شیار ها و سوراخ های ریز روی بدنه خودرو شده و خودرو را تمیز نگه می دارد. از سوی دیگر خودرو واکس خورده راحت تر خشک شده و اثری خطوط آب بر روی مشاهده نمی شود.

 

نحوه استفاده از واکس خودرو

به منظور حفظ و نگهداری از رنگ بدنه خودرو بدون صرف هزینه زیاد، می توانند از راهنمای ارایه شده در زیر استفاده کرده و  درخشش و براقیت خودرو  را مانند روز اول حفظ کنید.

واکس خودرو

اولین گام در حفظ رنگ بدنه خودرو شستشوی خودرو می باشد. که بسته به شرایط جوی و محیطی محل زندگی، بهتر است هر ماه خودرو را شسته و  از واکس خودرو استفاده کنید. توجه به این نکته ضروری است که از مواد شوینده کارواش برای شستشو استفاده کنید نه محلول ها و شوینده های ظرف شویی یا لباس شویی زیرا موجب از بین رفتن پوشش واکس خودرو می شوند. مرحله بعدی اسپری واکس خودرو می باشد که بهتر است این کار را در سایه و پس از خشک شدن کامل بدنه خودرو انجام دهید.

نکته مهم در اسپری واکس خودرو، زمانبر بودن آن و استفاده از لایه نازک واکس می باشد، از این رو پس از پایان مرحله اسپری واکس خودرو، با یک پد نرم و لطیف سطح بدنه خودرو را به منظور پاک نمودن مازاد واکس باقی مانده کاملا پاک کنید. البته نا گفته نماند که کارواش اتوماتیک مجهز به سیستم اسپری واکس خودرو بر روی بدنه ماشین می باشد، و در صورت نداشتن وقت کافی می توانید از کارواش ها کمک بگیرید.

واکس خودرو

فرق بین پولیش و واکس بدنه خودرو

اسپری واکس خودرو و پولیش بدنه خودرو دو فرآیند کاملا متفاوت می باشند. به واسطه استفاده از واکس خودرو علاوه بر اینکه درخشش و براقیت خودرو افزایش می یابد، لایه محافظی نیز بر روی خودرو ایجاد می شود که بهتر است به منظور حفاظت بیشتر و ترمیم لایه محافظ هر ماه این عمل تکرار شود. بر خلاف واکس، پولیش به واسطه سایش و از بین بردن لایه خارجی رنگ بدنه موجب درخشش و براقیت بدنه خودرو می گردد. از این رو پولیش خودرو توصیه نشده و نباید بیشتر از سه سال یکبار انجام شود.